Przemysł motoryzacyjny jest pionierem w dziedzinie Przemysłu 4.0, a polskie firmy powinny podążać za tym globalnym trendem, aby utrzymać pozycję i wykorzystać pełen potencjał swoich operacji – mówi Wojciech Obst, Dyrektor Działu Systemy dla Produkcji z PSI Polska, firmy dostarczającej oprogramowanie dla przemysłu i energetyki.
Moda na digitalizację
Sektor wytwórczy nad Wisłą nie ma czasu, by ignorować globalne trendy. Tym bardziej, że jak donosi Rockwell Automation w raporcie State of Smart Manufacturing Report: Automotive Edition, w ciągu najbliższych lat branża automotive mocno skręci w cyfrowym kierunku, ponieważ producenci samochodów widzą potencjał Przemysłu 4.0 w zwiększeniu przychodów,obniżeniu kosztów oraz podniesieniu efektywności operacyjnej. Odpowiednia baza ku temu już jest - 60 proc. ankietowanych korzysta lub planuje wprowadzić rozwiązania do monitorowania produkcji, a 49 proc. jest zainteresowanych systemem MES.
Bardziej skłonne do inwestycji są firmy o wyższych przychodach, aż 58 proc. z nich zdecydowało się na taką inwestycję. Mniejsze i o niższym przychodach są bardziej zachowawcze. Zastosowanie inteligentnych metod deklaruje 40 proc. pytanych. Rodzi to obawy, że dysproporcja pomiędzy stosowaniem zaawansowanych technologii przez duże przedsiębiorstwa i ich konkurencyjność w stosunku do średnich i małych może się jeszcze bardziej zwiększać w najbliższej przyszłości. Jak małe i średnie firmy mogą poprawić nasycenie technologią? Zdaniem eksperta z PSI mogą to osiągnąć wykorzystując modularne rozwiązania.
Technologia da pracę
Co ciekawe, inwestycja w IT nie oznacza, że maszyny zastąpią ludzi. Będzie wręcz odwrotnie. Według raportu zdecydowana większość (85 proc.), producentów samochodów planuje utrzymanie lub zwiększenie obecnej liczby pracowników dzięki wprowadzeniu nowych technologii. Mało tego, automotive nie boi się inwestycji w najbardziej zaawansowane technologie, jak sztuczna inteligencja, czy uczenie maszynowe. Niemal co trzeci (31 proc.) producent samochodów planuje lub już zainwestował w technologie SI i ML. Wyniki badania jasno ukazują, że kluczowym aspektem przyszłego sukcesu producentów samochodów jest umiejętność przemyślanego wykorzystania nowych technologii.
Ten producent komponentów dla branży motoryzacyjnej w ostatnim czasie zdecydował się na spore inwestycje w obszarze IT w polskim oddziale. Wdrożenie systemów klasy MES, APS, SCADA oraz forklift management ma poprawić zarządzanie procesami produkcyjnymi i logistycznymi.
Zaplecze do digitalizacji
Przemysł motoryzacyjny odgrywa istotną rolę w polskiej gospodarce, generując znaczne przychody z eksportu. Jego wartość w 2022 roku wyniosła ponad 39,7 mld euro, co stanowi wzrost o 21,5 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Polskie firmy z branży automotive są zapleczem dla międzynarodowych koncernów samochodowych, zwłaszcza z Niemiec.
Źródło: PSI Polska