Oszczędność i harmonizacja, czyli co nam dają Centra Usług Wspólnych

Rynek usług biznesowych w Polsce coraz prężniej się rozwija. W krajach wysokorozwiniętych zaś doskonale widoczny jest także rozwój rynku Centrów Usług Wspólnych (CUW). W ciągu ostatnich dwóch lat powstało 66 ośrodków SSC/BPO, a ich liczba wciąż rośnie. Polska ze względu na doskonałe położenie geograficzne, kompetentnych pracowników oraz stosunkowo niewysokie koszty realizacji przyciąga do siebie coraz więcej zagranicznych korporacji. Do tej pory powstało 470 centrów usług wspólnych z udziałem kapitału zagranicznego. Szacuje się, iż wraz z końcem 2016 roku w danym sektorze zatrudnionych będzie łącznie 170 tysięcy pracowników.

 REKLAMA 
 Baner srodtekstowy350x350 strona KSeF 
 
Ma to przede wszystkim związek z faktem, iż kompleksowy charakter outsourcingu całych procesów i usług dla znaczących klientów oznacza konieczność zatrudnienia dziesiątek osób ich obsługujących oraz masową rekrutację – mówi Piotr Krzysztofik, Head of Consulting & System Integration Global Delivery Center Europe Atos Polska. Warto podkreślić, że Polska skupia aż 44% wszystkich placówek CUW z Europy Środkowo-Wschodniej. Istotny również jest fakt, iż prawie 40% firm, które planują zmiany w zarządzaniu kadrami ma zamiar skorzystać z Centrum Usług Wspólnych, aby przeprowadzić te zmiany. Od 2000 roku polski sektor usług wspólnych znacznie rozwinął się i ewaluował - większość krajów z regionu ma tę drogę jeszcze przed sobą – dodaje Krzysztofik.
Czym są więc Centra Usług Wspólnych (ang. Shared Services Center- SSC)? Jest to oddzielna jednostka organizacyjna świadcząca usługi klientom wewnętrznym z zakresu procesów księgowych, informatycznych, kadrowych, płacowych, operacji między klientem a dostawcą etc. Nie dotyczą one zatem tylko działalności podstawowej jednostek samorządu, lecz także działań bardziej rozbudowanych, pełniąc tzw. funkcję wsparcia. Przykładem takich działań może być kontrola kredytowa, windykacja należności, czy też archiwizacja papierowa i elektroniczna faktur. Stanowią innowacyjne rozwiązania dla administracji samorządowej realizowane z powodzeniem na całym świecie oraz dostarczają wiele korzyści, wśród których jest m.in. wzrost jakości tudzież prędkości w komunikacji.

Zazwyczaj do Centrów Usług Wspólnych delegowane są najprostsze procesy.
W przypadku IT może to być różnego rodzaju monitorowanie aplikacji czy serwerów, bądź odbieranie zgłoszeń od klienta i rozwiązywanie prostszych problemów czy wprowadzanie zmian. Stoją za tym różne przesłanki – przekazując taki rodzaj usług macierzysta, firma nie traci niejako kontroli nad całokształtem dostarczanych usług, jednocześnie w dość prosty sposób oddaje duży wolumen pracy. Nie wymaga on jednak wyrafinowanych kwalifikacji, przez co i opór przed takimi działaniami w ramach globalnej korporacji jest mniejszy – mówi Maciej Ruszkiewicz, Head of Poland Global Delivery Center w Atos Polska.
Dzięki wdrożeniu Centrów Usług Wspólnych także w Polsce możliwe jest bardziej umiejętne wykorzystywanie zasobów, eliminując w ten sposób duplikowanie czynności w różnych punktach, oraz ograniczenie kosztów operacyjnych. Z przeprowadzonych badań wynika, iż na przestrzeni trzech do pięciu lat przy pomocy CUW można zmniejszyć wydatki firmy z zakresu księgowości o nawet 30-40%. Wraz z ustandaryzowanym podejściem wykonywania czynności wdrożenie najlepszych praktyk staje się szybsze i bardziej efektywne.

Jak mówi Ruszkiewicz:
Mając na uwadze łatwość w przyciąganiu i utrzymaniu kadr, bardziej opłaca się inwestować również w zaawansowane procesy, dzięki czemu pracownicy mają szansę na awans wewnętrzny i przez to również stają się mocniej związani z firmą, a zatem specyficzna wiedza nie ucieka na zewnątrz.
Zarówno skoordynowanie podstawowych działań, harmonizacja, jak i standaryzacja form i przekazu informacji powoduje, iż administracja prosperuje bardzo sprawnie i wydajnie. Ścisła specjalizacja sprawia, że poszczególne jednostki stają się ekspertami w danej dziedzinie co za tym idzie poprawa poziomu oferowanych usług, a to z kolei wiąże się z łatwością zarządzania zmianą.

Wraz ze wzrostem rynku Centrów Usług Wspólnych wzrasta rynek outsourcingowy. Prawdopodobnie taka sytuacja spowodowana jest przeniesieniem niszy, która wymaga specjalistycznego doświadczenia oraz kwalifikacji na zewnętrznych dostawców.
W Atosie na obecnym etapie rozwoju doszliśmy do momentu, gdzie zasadniczo proste usługi z obszaru Managed Services zostały już w dużej większości zglobalizowane w 4 głównych centrach kompetencyjnych (Indie, Polska, Rumunia i Maroko) i od ponad roku skupiamy się na budowaniu usług drugiego i trzeciego poziomu włączając w to Service Management czy architektów systemów i rozwiązań. Na pewno tempo wzrostu jest tutaj znacząco mniejsze, co zresztą jest zgodne z piramidą procesów usługowych, natomiast zdecydowanie pozwala to naszym pracownikom na rozwijanie swoich umiejętności w ramach Atosa, a niekoniecznie poszukiwania okazji na zewnątrz – podsumowuje Ruszkiewicz.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top