Komu są potrzebne systemy Competitive Intelligence?

wnpSystemy klasy Competitive Intelligence (CI) pojawiły się na rynku głównie po to, aby udostępnić użytkownikom możliwość analizowania informacji pochodzących ze świata zewnętrznego - wyjaśnia Michał Grochowski, architekt rozwiązań BI w Oracle Polska.

 REKLAMA 
 Baner srodtekstowy350x350 strona KSeF 
Zdaniem naszego rozmówcy, znane już od dawna systemy Business Intelligence to klasa rozwiązań, które pozwalają analizować sytuację wewnętrzną firmy lub instytucji i szukają odpowiedzi na pytania takie, jak np. "Gdzie jesteśmy? Gdzie chcemy być? Jakie mieliśmy rezultaty rok temu? Jak to zrealizować?".
Competitive Intelligence idzie o krok dalej, będąc analityką skierowaną na analizę świata zewnętrznego i jego wpływu na nasz biznes - mówi Michał Grochowski. - Typowe zagadnienia rozważane w tym wypadku, to np. "Co się dzieje na rynku? Co powinniśmy zrobić, aby wyprzedzić konkurencję? Jakich zasobów potrzebujemy aby to zrobić?".
Technologia CI pomaga uzyskać informacje bazujące na analizie zapytań, których jeszcze nie znamy, podczas gdy klasyczny BI bazuje na z góry sformułowanych wskaźnikach.
Można powiedzieć, że Competitive Intelligence traktowane jest dzisiaj jako naturalne rozszerzenie możliwości klasycznego Business Intelligence - wyjaśnia przedstawiciel Oracle. - Menedżerowie firm coraz bardziej zdają sobie sprawę, że jedno podejście bez drugiego nie może, a przynajmniej nie powinno funkcjonować. Istotne jest nie tylko to, co wiedzą o sobie firmy, ale także jak są postrzegane na zewnątrz.
Aby skonfrontować wpływ swoich działań ze światem zewnętrznym firma może zastosować kilka podejść.
Jednym z rozwiązań jest analiza danych pochodzących z takich źródeł jak sieci społecznościowe: Twitter, Facebook, fora internetowe, etc. - wyjaśnia Michał Grochowski. - Firma analizuje dane pod kątem różnych zapytań biznesowych. Możemy np. wybrać interesujący nas obszar kraju, miasto, dzielnicę i sprawdzić, co ludzie myślą na temat naszego produktu, naszych usług, ceny, konkurencji. Wszystko po to, aby na koniec dnia móc odpowiedzieć sobie na pytanie: "jak być bardziej konkurencyjnym?".
Innym przykładem mogą być wdrożenia silników decyzyjnych, które ułatwiają proces generowania właściwej oferty bazując na informacji zwrotnej pochodzącej od klienta.
Rozwiązanie automatycznie reaguje na fakt, że konkurencja obniżyła marżę na swoim produkcie lub udostępniła nową tańszą usługę i następnie modyfikuje naszą ofertę tak, żeby zwiększyć jej konkurencyjność - wyjaśnia Michał Grochowski.
Źródło: www.wnp.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top