Rok 2011 tylko na niewielkim plusie

Najnowszy raport biura badawczo-analitycznego DiS odnoszący się do kondycji w Polsce spółek informatycznych i telekomunikacyjnych w roku 2011 potwierdził przewidywane ochłodzenie. Przychody badanych 200 firm wzrosły tylko w tempie jednocyfrowym. Niedostatki zamówień na rynku krajowym wiele firm IT umiało odpracować głównie dzięki kontraktom na rynkach międzynarodowych. Nie wszystkie segmenty jednak mogły skorzystać z tej szansy.
 REKLAMA 
 Baner srodtekstowy350x350 strona KSeF 
W ocenach DiS tempo rozwoju krajowego rynku IT w 2011 roku wyniosło zaledwie 5,1%, a zatem ostatecznie było o jeden punkt procentowy niższe niż w roku 2010. Na plusie znalazło się wiele badanych rynków technologicznych i kilka branżowych.

Pod koniec roku spowolnił rynek MŚP choć nadal można go uznać za rekordzistę stabilnego wzrostu. Wolniej niż w poprzednich kwartałach rozwijał się też rynek gier, Internetu i mediów. Rynki usługowe pod koniec 2011 roku notowały więcej wzrostów niż spadków, choć segment konsultacji z negatywnymi tendencjami nadal nie umiał sobie poradzić.

Przez kilka ostatnich lat w przychodach polskich firm informatycznych z kwartału na kwartał rośnie udział sprzedaży zagranicznej IT. Szczegółowe badania wykazały, że w 2011 r. sprzedaż zagraniczna realizowana przez polskie firmy przekroczyła 30% osiągniętej wartości sprzedaży ogółem. Polskie podmioty prowadzące ekspansję zagraniczną sprzedają tam nie tylko własne produkty i usługi.

Telekomunikacja

Rok 2011 w Polsce był nadal okresem spadków na rynku telekomunikacji. W ocenach DiS wartość rynku telekomunikacji ogółem spadła w tym okresie o 1,2%, przy czym w samym czwartym kwartale spadek był jeszcze głębszy (4,4%). W roku 2011 wartość rynku telefonii komórkowej wzrosła o 0,5%, natomiast telefonii stacjonarnej spadła o 4,9% (tak samo jak dla 4 kw.2011). Dynamika spadków telefonii komórkowej jest trochę mniej drastyczna z powodu aktywności operatorów alternatywnych. Jednak działalność taka nie tworzy nowych rynków. Między operatorami trwa teraz głównie walka na marże o tego samego klienta.

Źródło: DiS

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top