Banki stawiają na rozwój IT

wnpBanki komercyjne i spółdzielcze nie planują redukcji budżetów przeznaczonych na działalność IT w 2010 roku – to jeden z głównych wniosków raportu firmy doradczej KPMG.
Został on opracowany na podstawie ankiet wypełnionych przez co piąty bank komercyjny i co czternasty bank spółdzielczy.

W 2009 r. banki komercyjne inwestowały mniej w sprzęt IT i sprzęt telekomunikacyjny (42 proc. budżetu inwestycyjnego), a więcej w oprogramowanie (58 proc.). Rok wcześniej proporcje te były odwrotne.
Widoczna jest presja na ograniczenie zakupów infrastruktury w bankach komercyjnych, które - aby móc konkurować na rynku ogólnopolskim - muszą inwestować w nowe rozwiązania i technologie - komentuje wyniki badania Krzysztof Radziwon, partner w departamencie doradztwa gospodarczego KPMG. - Z kolei banki spółdzielcze, utrzymując stały poziom informatyzacji, są w stanie doskonale funkcjonować na obecnym rynku.
Z raportu wynikają cenne wnioski na temat efektywności organizacji IT w bankach polskich i zachodnich. Udział pracowników IT w polskich bankach w stosunku do ogólnej liczby pracowników waha się w przedziale od 4 do 9 proc. ogółu zatrudnionych, jest on zatem nawet dwukrotnie niższy niż wynosi światowa średnia (ok. 10 proc.).
Może to świadczyć o wysokim poziomie efektywności organizacji IT w polskich bankach, ale może to równocześnie oznaczać, że są one zbyt silnie obciążone w stosunku do stawianych im zadań - zauważa Leszek Wroński, partner szef działu doradztwa gospodarczego.
Wyniki badania pokazują jednoznacznie, że respondenci w większości nie zamierzają zmieniać obecnego poziomu stanu zatrudnienia ani jego struktury. Natomiast ankietowane banki deklarowały, że w tym roku będą zatrudniały nowych pracowników IT.

Banki w Polsce są na początku drogi wdrażania usługowego modelu świadczenia usług IT, wynika z raportu. Jego stosowanie deklarowało jedynie 40 proc. banków komercyjnych i 6 proc. banków spółdzielczych. Zarazem działy IT są dobrym wsparciem technicznym dla średnio 85 proc. ogółu pracowników banków komercyjnych oraz około 93 proc. pracowników banków spółdzielczych, co świadczy o dojrzałości organizacji związanych ze wsparciem użytkownika.

Źródło: www.wnp.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top