Polski przegląd dojrzałości systemów IT
Spółka CTPartners S.A. – lider w zakresie doradztwa ITSM (IT Service Management) oraz portal ITLife.pl rozpoczęły realizację ogólnopolskiego programu Badania dojrzałości organizacji IT. Jednym z celów przedsięwzięcia jest przygotowanie polskiego benchmarku dla usługowych organizacji IT w obszarze ich dojrzałości procesowej. To pierwszy w Polsce, tej klasy projekt poruszający tematykę przeglądu dojrzałości.
Program Przeglądu zakłada udostępnienie nowoczesnego narzędzia, umożliwiającego organizacjom dokonanie oceny dojrzałości procesów zarządzania usługami IT i śledzenia jej w czasie. Dodatkową wartością programu jest możliwość realnego porównania swojej organizacji do poziomów osiąganych na naszym rynku. Jednym z celów przedsięwzięcia jest również stworzenie i stałe utrzymywanie rzeczywistego, polskiego benchmark’u, dostępnego online dla uczestników Programu.
Program Przeglądu zakłada udostępnienie nowoczesnego narzędzia, umożliwiającego organizacjom dokonanie oceny dojrzałości procesów zarządzania usługami IT i śledzenia jej w czasie. Dodatkową wartością programu jest możliwość realnego porównania swojej organizacji do poziomów osiąganych na naszym rynku. Jednym z celów przedsięwzięcia jest również stworzenie i stałe utrzymywanie rzeczywistego, polskiego benchmark’u, dostępnego online dla uczestników Programu.
Są dwie możliwości włączenia się organizacji w Program: samodzielnie - za pomocą narzędzia online’owego oraz z dodatkowym udziałem doświadczonego konsultanta – tłumaczy Robert Jesionek, Dyrektor Programu. Ta druga opcja ma swoje oczywiste zalety, ponieważ firma korzystająca z zewnętrznego wsparcia zyskuje dodatkowe spojrzenie i pomoc eksperta, który po zakończeniu Przeglądu wieńczy dzieło stosownym certyfikatem. Trzeba jednak podkreślić, że samodzielne skorzystanie z narzędzia online’owego w tym przypadku także nie powinno budzić obaw. Nie są to, bowiem amatorskie „narzędzia” w rodzaju testu psychologicznego w popularnym tygodniku, ale w pełni profesjonalne instrumenty diagnostyczne.
Przegląd dojrzałości procesów ITSM dostarcza zainteresowanej organizacji nie tylko informacji o tym, na jakim jest poziomie dojrzałości, ale otrzymuje ona także rekomendacje, co do dalszego jej rozwoju oraz wyjaśnia rzeczywiste, a nie intuicyjnie określone źródła problemów.
Ocenie poddawane są następujące obszary w organizacji:
- orientacja usługowa
- strategia usług
- projektowanie usług
- przekazywanie usług
- eksploatacja usług
- ciągłe doskonalenie usług
W ramach każdego z tych obszarów oceniane są procesy zarządzania i kluczowe funkcje organizacji IT. W sumie ocenie poddanych jest 31 elementów. Samoocenę organizacji z wykorzystaniem Self-assessmentu można powtórzyć cztery razy w roku, obserwować efekty doskonalenia i ponownie porównać z wynikami rynku.
Nie zaczynamy od zera” – podkreśla Robert Jesionek. „Wykorzystując wyniki przeprowadzonych w latach 2008-2009 przeglądów i doświadczenia z projektów w polskiej branży IT, przygotowaliśmy ekspercki benchmark, który w wiarygodny sposób pokazuje aktualne poziomy dojrzałości. Zbierając w ramach tej inicjatywy większą liczbę danych możemy benchmark ten zweryfikować i uzupełnić.
Informacje o Przeglądzie znajdują się na stronie www.przegladitsm.pl
Źródło; www.ctpartners.pl