Czy kultura biznesu ma znaczenie ?

 Świetna metodologia i zespół złożony z doświadczonych konsultantów warunkują jakość wdrożenia. Ale bez zaangażowania użytkowników i świadomości klienta, jakie obszary firmy powinien wesprzeć system, projekt obarczony będzie ryzykiem – mówi Piotr Szczerbiak, dyrektor ds. konsultingu Columbus Polska.

 REKLAMA 
 Baner srodtekstowy350x350 strona KSeF 

- Ryzykiem tym obarczone są zwłaszcza te spółki, gdzie dopiero kształtuje się kultura organizacji. Czym ona jest, wystarczy spojrzeć na dojrzałe (częściej z zachodnim kapitałem) przedsiębiorstwa, gdzie podział zadań i obowiązków jest dokładnie rozpisany, a przepływ informacji świetnie usystematyzowany – dodaje Piotr Szczerbiak.

W trakcie wdrożenia, które nieraz oznacza reorganizację firmy, ma to strategiczne znaczenie. - Pracownicy mogą (niepotrzebnie) bać się utraty miejsca pracy na rzecz nowej technologii lub nie mają czasu „uczyć się” systemu po godzinach pracy. Tymczasem każde wdrożenie wymaga zmotywowania kluczowych użytkowników systemu i jasnej wizji oraz określenia w niej miejsca, dla systemu IT – wyjaśnia Piotr Szczerbiak.

- Bo to, co i jak przekażą kluczowi użytkownicy pozostałym pracownikom zależeć będzie od ich nastawienia do projektu. O tym przesądzić może system motywacyjny, np. w postaci specjalnej premii – dodaje Manoj Nair, prezes Columbus Polska.

- W praktyce nieraz jest inaczej. Wciąż są firmy, nie mające strategii rozwoju i unikające analiz przedwdrożeniowych. Mogą one stanowić 10 proc. a nawet więcej kosztów wdrożenia. Zarządy wolę jednak tę część wydatków pominąć, choć finalny efekt może być odwrotny. Projekt wydłuża się, a koszty rosną, bo nie określono wcześniej celów wdrożenia – przestrzega Manoj Nair.

Tymczasem to na podstawie analizy biznesowej budowany jest prosty model systemu oraz specjalne scenariusze, które obrazują użytkownikom, skąd biorą się poszczególne procesy i w jakim kierunku przepływają informacje. Tak usystematyzowana wiedza przekłada się na sprawną komunikację między konsultantami, a kluczowymi użytkownikami, którzy na końcu wdrożenia dzielą się swoją wiedzą z pozostałymi pracownikami (końcowymi użytkownikami).

Źródło: Columbus Polska

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top