W 2018 roku wg badań, firmy nie nadążały za tempem zmian – były w tyle pod kątem wdrażania rozwiązań cyfrowych dla biznesu. Dziś rozwój innowacji technologicznych i zmiany w modelach biznesowych są szybsze niż kiedykolwiek, a głównym ich katalizatorem stała się pandemia, narzucając wszystkim nowe normy. To wyjątkowy moment, aby sprawdzić, jak daleko zaszły organizacje w swojej transformacji. Aby zrozumieć, jak daleko w ciągu ostatnich dwóch lat posunęła się transformacja cyfrowa, przeprowadzono ankietę wśród 1000 menedżerów na całym świecie, a analizę dotyczącą budowania cyfrowych kompetencji zawarto w najnowszym raporcie Capgemini „Digital Mastery Report”.

 REKLAMA 
 Baner srodtekstowy350x350 strona KSeF 
 
Dwa lata po pierwszym badaniu, organizacje radzą sobie już znacznie lepiej. Średnio 60 proc. twierdzi, że posiada niezbędne możliwości cyfrowe – to o 24 proc. więcej niż w 2018 r. Postęp był szczególnie wyraźny w dziedzinie talentów i kultury organizacyjnej. Obecnie 67 proc. organizacji uważa, że aktywnie promują odkrywanie nowych pomysłów i eksperymentowanie – w porównaniu z zaledwie 35 proc. dwa lata temu. Jednak pomimo tego postępu przepaść między firmami, które osiągnęły mistrzostwo cyfrowe, a pozostałymi organizacjami stale się powiększa, powodując dużą nierówność na rynku. Ważne jest, żeby pokonać ten podział. Aby przejść do kolejnej fazy cyfrowej transformacji, organizacje powinny zaplanować swoje działania zgodnie z praktykami cyfrowych mistrzów. Obejmuje to ponowne zaprojektowanie doświadczenia pracowników i migracji talentów, osadzenie celu i zrównoważonego rozwoju w biznesie, przekształcenie się w przedsiębiorstwo oparte na danych i dokładne przyjrzenie się doświadczeniom klientów, a także skalowanie nowych modeli biznesowych i modeli zaangażowania. Nasz świat się zmienia, a opanowanie technologii cyfrowej jest kluczem do sukcesu w tej zmianie.

Pozytywne nastawienie do zmian

Średnio 60 proc. organizacji twierdzi, że ma możliwości cyfrowe, a 62 proc. z nich, że ma zdolności przywódcze wymagane do cyfrowej transformacji – to odpowiednio o 24 proc. i 26 proc. więcej od 2018 r. Skala wzrostu w latach 2018-2020, jak pokazują badania, jest ogromna. Nie ma wątpliwości, że pandemia zmusiła wiele firm do odkrywania nowych modeli biznesowych i przyspieszenia transformacji. Biorąc pod uwagę tę pilną potrzebę zmian – i mniejszy opór wobec niej – może się zdarzyć, że respondenci są bardziej entuzjastyczni i optymistyczni co do możliwości organizacji w dzisiejszych czasach. Ponieważ na początku pandemii byli świadkami niezwykle szybkiego tempa budowania zdolności w obszarach takich jak praca wirtualna oraz narzędzia komunikacji i współpracy, mogli mieć tendencję do przeszacowywania lub zawyżania dojrzałości wszystkich możliwości, które badano w maju i czerwcu 2020. To pozytywne postrzeganie mogło napędzać wzrost w latach 2018-2020. Kluczowy jest także bez wątpienia dobór partnera do przeprowadzenia transformacji.

Capgemini Polska specjalizuje się w transformacji procesów biznesowych (F&A, procurement, HR, supply chain, banking & financial services), IT (AI, ML, DL), aplikacji i systemów oraz w projektowaniu i wdrażaniu nowoczesnych narzędzi i technologii. Doradzamy też klientom w zakresie prowadzenia oraz transformacji ich własnych GBS i SSC na terenie Polski i Europy. Ekspertyza biznesowa i IT jest wspierana przez zespoły prowadzące wdrożenia AI oraz RPA zarówno u naszych klientów, jak i wewnątrz naszej organizacji. W Polsce nasi pracownicy to głównie specjaliści z obszaru Business Services oraz IT. W sumie obsługujemy klientów w Europie i na całym świecie w ponad 30 językach dla tych lokalizacji, gdzie nasi klienci mają swoje siedziby i oddziały – mówi Wojciech Cichoń, członek zarządu Capgemini Polska oraz dyrektor Business Services Eastern Europe w Capgemini.


Pandemia była potężnym akceleratorem i jest również jasne, że organizacje potrzebowały czasu od 2018 r., aby ocenić wyzwania stojące na drodze do sukcesu i znaleźć odpowiedzi. Szybki wzrost budowania zdolności w ciągu ostatnich dwóch lat można również wytłumaczyć zwiększonymi inwestycjami w transformację cyfrową od 2018 r., większym przyjęciem nowych technologii oraz ponownym skupieniem się na talentach i kulturze organizacyjnej, operacjach i innowacjach biznesowych.


Cyfrowe mistrzostwo zwiększa przepaść między firmami


Podczas gdy wszystkie organizacje radzą sobie lepiej pod kątem transformacji cyfrowej w 2020 r., cyfrowi mistrzowie zwiększają dystans między sobą a swoimi konkurentami. W 2018 r. mieliśmy do czynienia z 38-procentową różnicą między liderami cyfryzacji a pozostałymi organizacjami. Luka ta wzrosła do 48 proc. w 2020 r. Ta rosnąca różnica prawdopodobnie się utrzyma. Ponad jedna trzecia (34 proc.) cyfrowych mistrzów planuje zwiększyć wydatki na transformację w ciągu najbliższych 12 miesięcy z powodu COVID-19, w porównaniu z 28 proc. pozostałych organizacji.

W 2020 roku więcej organizacji koncentruje się na podnoszeniu umiejętności pracowników niż dwa lata wcześniej. Ale wzrost ten nie był tak znaczący, jak w innych obszarach. Oprócz tego wolniejszego postępu w budowaniu umiejętności, w 2020 r., mniej niż połowa organizacji (48 proc.) twierdzi, że inwestuje w budowanie umiejętności miękkich, takich jak inteligencja emocjonalna, zdolność adaptacji i współpraca. Ramy na rok 2020 obejmują zdolności związane ze zrównoważonym rozwojem oraz cele organizacji, które wykraczają poza zysk i określają wpływ firm na społeczeństwo. Oba te obszary mają coraz większe znaczenie dla cyfrowej transformacji organizacji. Badania wskazują, że tylko 45 proc. organizacji przyspiesza inwestycje, projekty i zaangażowanie w zrównoważony rozwój, a mniej niż połowa organizacji (49 proc.) inwestuje w powstające technologie (np. sztuczna inteligencja, blockchain), aby sprostać wyzwaniom związanym ze zrównoważonym rozwojem i zmianą klimatu. Analizując czynniki, na które mistrzowie cyfryzacji zwracają szczególną uwagę i dzięki którym się wyróżniają, wyłonić można cztery zalecenia dla organizacji, które pomogą przyspieszyć ich transformację: po pierwsze – należy na nowo spojrzeć na doświadczenie pracowników i migrację oraz rozwój talentów. Po drugie – zrównoważony rozwój powinien stać się podstawową częścią działalności organizacji i celem samym w sobie. Po trzecie – transformacja cyfrowa musi brać pod uwagę obsługę i doświadczenie klienta, które powinno być zaprojektowane w oparciu o dane. I po czwarte – kluczowe jest skalowanie – zarówno nowych modeli biznesowych, jak i modeli zaangażowania konsumentów.

Źródło: Capgemini

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top