abasWyzwania związane z produkcją jednostkową już od dawna nie dotyczą jedynie firm z branży budowy maszyn i urządzeń. Trend w kierunku indywidualizacji produktów i rozwiązań dotarł również do przemysłowej produkcji seryjnej.

 REKLAMA 
 Baner srodtekstowy350x350 strona KSeF 
 
Strategia Henry’ego Forda, zgodnie z którą „klient może kupić samochód w dowolnym kolorze, pod warunkiem że będzie to kolor czarny”, byłaby dzisiaj nie do pomyślenia.

Aby wyprzedzić konkurencję, również dostawcy produktów wytwarzanych masowo coraz częściej muszą wychodzić naprzeciw oczekiwaniom klientów w zakresie zróżnicowania i personalizacji produktów. Większa liczba wariantów prowadzi przy tym często do dużej złożoności, dlatego firmy zajmujące się produkcją seryjną zaczynają szukać nowych możliwości dopasowania się do oczekiwań klienta.

Rozwiązaniem jest masowa indywidualizacja

Gotowe produkty standardowe ustępują pola produktom masowym wytwarzanym na miarę. Z taśm produkcyjnych bardzo rzadko zjeżdżają dziś dwa całkowicie identyczne samochody, a dobieranie własnych składników musli jest równie oczywiste jak samodzielne projektowanie markowych butów sportowych. Celem producentów jest wytwarzanie wyjątkowych produktów z taką samą efektywnością (i w takiej samej cenie), jak w przypadku produkcji seryjnej. Dlatego wiele firm prowadzących produkcję seryjną mierzy się z klasycznymi problemami przedsiębiorstw z sektora produkcji jednostkowej.

Choć stopień indywidualizacji może być różny i waha się w zależności od doboru elementów z szeregu predefiniowanych opcji aż po możliwości zaprojektowania całkiem nowego produktu według wymagań klienta, jedno jest pewne: indywidualizacja komplikuje optymalizację procesów i obniża marże. Którym firmom z sektora produkcji jednostkowej uda się utrzymać konkurencyjność mimo globalizacji? I jak przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją seryjną mają połączyć zalety produkcji masowej z wymogami produkcji dostosowanej do indywidualnych oczekiwań klienta?

W przeszłości za bardzo przyzwyczailiśmy się do sytuacji, w której to my, przemysł, decydowaliśmy o tym, co otrzymają konsumenci i użytkownicy. Dzisiaj klienci już na to nie pozwolą - Gerhard Schulmeyer, były dyrektor generalny firmy Siemens.


Dzięki oprogramowaniu abas ERP przedsiębiorstwa produkcyjne mogą wzmocnić swoją pozycję rynkową maksymalizując ukierunkowanie na klienta poprzez:

Zintegrowane opracowywanie produktów

Indywidualnym zamówieniom towarzyszy zwykle proces konstrukcji. System projektowania wspomaganego komputerowo (ang. Computer Aided Design, CAD) powiązany bezpośrednio z oprogramowaniem klasy ERP, ułatwia komunikację między projektantami a działami biznesowymi. Wspomaga też kalkulacje, zaopatrzenie i planowanie produkcji.

Elastyczne zaopatrzenie

Firmy prowadzące produkcję seryjną dysponują kompletnymi strukturami produktu (ang. bill of materials, BOM), natomiast producenci zajmujący się produkcją jednostkową muszą tworzyć plany dynamicznie dla każdego etapu projektu. System abas ERP, umożliwia bezproblemową obsługę tzw. ‘rosnących’ tj. rozwijanych na bieżąco struktur produktów i pomaga w terminowym, zoptymalizowanym pod względem kosztów zaopatrzeniu i utrzymywaniu stanów magazynowych na minimalnym poziomie.

Przemyślane kalkulacje

Podczas tworzenia ofert firmy zajmujące się produkcją seryjną są zdane na swoje doświadczenie i ogólne szacunki. System abas ERP błyskawicznie udostępnia im dane dotyczące dostawców, zasobów i porównywalnych projektów, ułatwia ustalanie cen oraz umożliwia ciągłe porównywanie rzeczywistych kosztów z kalkulacją wstępną.

Inteligentna produkcja

Małe partie utrudniają wydajne wykorzystanie instalacji produkcyjnych. Przemysł 4.0 ma tu duży potencjał strategicznego sterowania produkcją przez połączenie systemów ERP, systemów planowania produkcji i sterowania nią (PPS) oraz maszyn. Może też pomóc zdecydowanie obniżyć koszty przezbrojeń i skrócić czasy cykli produkcyjnych — o ile oprogramowanie jest dostosowane do obsługi inteligentnej fabryki.

Źródło: www.abas-poland.com

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top