
Jak zatem przedsiębiorcy mogą zapewnić firmom bezpieczeństwo w obszarze dostaw i zakupów? Możemy wyróżnić kilka kluczowych elementów, o które należy zadbać w utrzymaniu ciągłości zaopatrzenia i przeciwdziałaniu ryzyku przerwania dostaw. Są to przede wszystkim:
Aby spełnić powyższe założenia, niezbędnym jest posiadanie prawidłowo wdrożonego oprogramowania informatycznego. Systemem dostępnym w ofercie Comarch, wspierającym zakupy jest między innymi Comarch ERP XL, a także rozwiązanie Comarch ERP Enterprise (CEE) – zintegrowane oprogramowanie chmurowe dedykowane dla przedsiębiorstw wielofirmowych, działające w pełni przez przeglądarkę internetową.
Narzędzia w powyższych systemach, które w pełni wspierają zaopatrzeniowców to m.in. Bilans Stanów Towarów - za jego pomocą zaopatrzeniowiec może w szybki sposób utworzyć analizę potrzeb towarowych lub materiałowych i wychwycić te towary, których ilości spadną poniżej bezpiecznego minimum. Zestawienie potrzeb może bazować zarówno na dokumentach zarejestrowanych w systemie m.in. Zamówieniach Sprzedaży, Zamówieniach Zakupu, czy Zleceń Produkcyjnych, jak i może uwzględniać ilości wyliczane według indywidualnie przygotowanych algorytmów.
Ważnym elementem w systemie Comarch ERP XL jest Klasyfikacja ABC/XYZ - system może automatycznie przypisywać do produktów i towarów odpowiednie kategorie rotacji oraz rentowności, dzięki którym możliwa jest optymalizacja poziomu zapasów i ich alokacja. Finalnie przekłada się to na usprawnienie pracy na magazynie i redukcję kosztów.
Kolejną ważną funkcjonalnością przydatną we wsparciu pracy zaopatrzeniowca jest dokument PLZ, czyli Plan Zapotrzebowania. Taki dokument stanowi listę towarów potrzebnych w danym czasie. Ważnym elementem w zarządzaniu zakupami jest technologia EDI, czyli elektroniczna wymiana danych (Electronic Data Interchange). Technologia EDI to rozwiązanie wspierające szybką i bezpieczną wymianę dokumentów handlowych oraz finansowych. Jest wykorzystywane zarówno w procesie zarządzania łańcuchem dostaw, wymiany danych, wymiany katalogów produktów z dostawcami, czy też w fakturowaniu.
W procesie zarządzania zakupami niezwykle istotną kwestią jest możliwość przekazania dostawcy informacji zwrotnej na temat współpracy. W ramach systemów Comarch jest to możliwe m.in. poprzez aplikację Comarch DMS, która dzięki swojej elastyczności pozwala na tworzenie dowolnych obiegów, w tym takich, które pozwalają ewidencjonować ocenę dostawcy. Za pomocą odpowiednio przygotowanego procesu przedsiębiorca jest w stanie zweryfikować, czy dostawca spełnia szereg parametrów, jakie założono przy podejmowaniu współpracy. Istnieje np. możliwość oceny współpracy z dostawcą pod kątem: jakości artykułów, terminowości dostaw, ilości reklamacji, lokalizacji, unikalności, częstotliwości dostaw, posiadanych certyfikatów i innych danych.
Z pomocą w zarządzaniu zakupami przychodzi także Comarch BI Point – narzędzie pozwalające na analizę danych w przedsiębiorstwie. Jest to rozwiązanie klasy Business Intelligence, które pozwala na analizę wszystkich danych, jakie znajdują się w systemie, a za pomocą raportów wieloźródłowych również danych zebranych poza systemem ERP.
Źródło: www.comarch.pl
- rozbudowana sieć dostawców,
- analiza danych oraz audyt dostawców,
- automatyzacja procesów i wymiany danych,
- doskonalenie strategii logistycznej, zarówno w rozumieniu logistyki jako transportu między dostawcą a przedsiębiorstwem oraz w kontekście analizy ofert dostawców.
Aby spełnić powyższe założenia, niezbędnym jest posiadanie prawidłowo wdrożonego oprogramowania informatycznego. Systemem dostępnym w ofercie Comarch, wspierającym zakupy jest między innymi Comarch ERP XL, a także rozwiązanie Comarch ERP Enterprise (CEE) – zintegrowane oprogramowanie chmurowe dedykowane dla przedsiębiorstw wielofirmowych, działające w pełni przez przeglądarkę internetową.
Narzędzia w powyższych systemach, które w pełni wspierają zaopatrzeniowców to m.in. Bilans Stanów Towarów - za jego pomocą zaopatrzeniowiec może w szybki sposób utworzyć analizę potrzeb towarowych lub materiałowych i wychwycić te towary, których ilości spadną poniżej bezpiecznego minimum. Zestawienie potrzeb może bazować zarówno na dokumentach zarejestrowanych w systemie m.in. Zamówieniach Sprzedaży, Zamówieniach Zakupu, czy Zleceń Produkcyjnych, jak i może uwzględniać ilości wyliczane według indywidualnie przygotowanych algorytmów.
Ważnym elementem w systemie Comarch ERP XL jest Klasyfikacja ABC/XYZ - system może automatycznie przypisywać do produktów i towarów odpowiednie kategorie rotacji oraz rentowności, dzięki którym możliwa jest optymalizacja poziomu zapasów i ich alokacja. Finalnie przekłada się to na usprawnienie pracy na magazynie i redukcję kosztów.
Kolejną ważną funkcjonalnością przydatną we wsparciu pracy zaopatrzeniowca jest dokument PLZ, czyli Plan Zapotrzebowania. Taki dokument stanowi listę towarów potrzebnych w danym czasie. Ważnym elementem w zarządzaniu zakupami jest technologia EDI, czyli elektroniczna wymiana danych (Electronic Data Interchange). Technologia EDI to rozwiązanie wspierające szybką i bezpieczną wymianę dokumentów handlowych oraz finansowych. Jest wykorzystywane zarówno w procesie zarządzania łańcuchem dostaw, wymiany danych, wymiany katalogów produktów z dostawcami, czy też w fakturowaniu.
W procesie zarządzania zakupami niezwykle istotną kwestią jest możliwość przekazania dostawcy informacji zwrotnej na temat współpracy. W ramach systemów Comarch jest to możliwe m.in. poprzez aplikację Comarch DMS, która dzięki swojej elastyczności pozwala na tworzenie dowolnych obiegów, w tym takich, które pozwalają ewidencjonować ocenę dostawcy. Za pomocą odpowiednio przygotowanego procesu przedsiębiorca jest w stanie zweryfikować, czy dostawca spełnia szereg parametrów, jakie założono przy podejmowaniu współpracy. Istnieje np. możliwość oceny współpracy z dostawcą pod kątem: jakości artykułów, terminowości dostaw, ilości reklamacji, lokalizacji, unikalności, częstotliwości dostaw, posiadanych certyfikatów i innych danych.
Z pomocą w zarządzaniu zakupami przychodzi także Comarch BI Point – narzędzie pozwalające na analizę danych w przedsiębiorstwie. Jest to rozwiązanie klasy Business Intelligence, które pozwala na analizę wszystkich danych, jakie znajdują się w systemie, a za pomocą raportów wieloźródłowych również danych zebranych poza systemem ERP.
Aby sprawnie zarządzać zakupami i dobrze przygotować firmę na trudne czasy niezbędne jest korzystanie z nowoczesnego systemu IT. Dobrze wdrożone oprogramowanie co prawda nie wyeliminuje wszelkich sytuacji związanych z przerwanymi łańcuchami dostaw, jednak pozwoli na dobre przygotowanie się do wielu trudnych, choć często nieuniknionych sytuacji – podkreśla Piotr Kurowski, Konsultant ds. rozwiązań biznesowych w Comarch SA.
Źródło: www.comarch.pl