Przemiana cyfrowa w sektorze produkcyjnym: Jak systemy ERP podnoszą standardy efektywności produkcyjnej

Cyfrowa transformacja to nieunikniony proces, który zmienia oblicze wielu branż, w tym także przemysłu produkcyjnego. W miarę jak technologie…

System ERP dla produkcji żywności i przetwórstwa mięsnego

Rola systemu ERP jest kluczowa w sektorze produkcji żywności i przetwórstwa mięsnego. Nowoczesny i funkcjonalny system ERP odgrywa istotną rolę

5 najczęściej popełnianych błędów w I fazie wdrożenia systemu ERP, których lepiej uniknąć dla dobra projektu

Czy możemy się spodziewać startu nowego systemu pierwszego stycznia? - to pytanie może usłyszeć dostawca, podpisując z klientem w…

Od Excela do oprogramowania ERP: Dlaczego firmy powinny dokonać zmiany?

W dzisiejszym dynamicznym i konkurencyjnym środowisku biznesowym firmy często muszą dostosowywać się do zmieniających się warunków rynkowych…

Dobry system ERP – jakie ma cechy?

Zanim wybierzesz system informatyczny w swoim przedsiębiorstwie, zapewne zastanawiasz się nad tym, które z dostępnych rozwiązań rynkowych jest…

Krócej, szybciej, taniej. Nadchodzi technologiczna era “light”?

Co nagle, to po diable - mówi przysłowie, które przestrzega przed decyzjami podejmowanymi w pośpiechu. W branży IT przestaje mieć jednak ono…

Previous Next Play Pause
loading...
IT SOLUTIONS
APS
loading...
RAPORT ERP
RAPORT CRM
23 edycja RAPORTU ERP, przygotowywanego przez niezależnego konsultanta dr. inż. Ludwika Maciejca, obejmująca 57 rozwiązań ERP dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 565 funkcjonalności.

KLIKNIJ I POBIERZ

PARTNERZY RAPORTU ERP 2022

1

 edycja RAPORTU CRM, przygotowywanego przez redakcję portalu ERP-view.pl, obejmująca 18 systemów CRM dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 280 funkcjonalności, jest już dostępna!


KLIKNIJ I POBIERZ JUŻ DZIŚ!

ERP

loading...
ERP

BUSINESS INTELLIGENCE

loading...
BUSINESS INTELLIGENCE

ECM

loading...
ECM

CRM

loading...
CRM

CLOUD COMPUTING

loading...
CLOUD COMPUTING

BEZPIECZEŃSTWO IT

loading...
BEZPIECZEŃSTWO IT
loading...
RYNEK IT
Sharing Economy, czyli ekonomia współdzielenia wkracza do świata danych. Korzyści z dzielenia się informacjami mogą pomóc organizacjom osiągnąć nawet o 9 proc. wyższe roczne przychody w ciągu 5 lat. Firma analityczna Capgemini opracowała raport na temat współdzielenia się cyfrowymi informacjami.
 

 REKLAMA 
 Baner srodtekstowy350x350 strona KSeF 
 
Powiedzieć, że gromadzenie i analiza danych jest dla organizacji bardzo ważne, to nic nie powiedzieć. Miniona dekada upłynęła pod hasłem Big Data, ale dopiero teraz firmy czy instytucje odkrywają, że nie są samotnymi wyspami, a elementami większych ekosystemów. Dlatego, aby lepiej rozumieć zjawiska zewnętrzne oraz dostosowywać się do zmieniających się okoliczności, dostrzegają, że warto wykorzystywać dane pochodzące z zewnętrznych źródeł, np. z otoczenia biznesowego.

Wymiana korzyści

Według raportu Capgemini, wykorzystanie przez organizacje danych z ekosystemów, w których funkcjonują, powoduje zwiększenie zadowolenia klientów nawet o 15 proc., o 14 proc. poprawia efektywność oraz może zredukować koszty nawet o 11 proc. w ciągu 2-3 lat.

Ekosystemy wymiany danych powstają, kiedy organizacje wzajemnie dzielą się informacjami oraz swoimi spostrzeżeniami w celu osiągnięcia obopólnych korzyści. W jaki sposób tworzone są takie ekosystemy? Na przykład brokerzy danych mogą dostarczać zagregowane informacje swoim klientom. Inny model, to wymiana informacji między partnerami, którzy współpracują ze sobą w łańcuchach dostaw.

Organizacje zdecydowanie powinny postawić na dane, i to nie tylko te, które same generują. W branży handlowej, w której funkcjonuje większość naszych klientów, szereg informacji związanych z produkcją, łańcuchami dostaw, zaopatrzeniem czy sprzedażą dotyczy wszystkich firm, które są zaangażowane w cykl życia danego produktu. Bardzo istotne jest, aby miały one na bieżąco dostęp do danych, które pośrednio lub bezpośrednio wpływają na ich procesy – tłumaczy Grzegorz Dembicki, Business Development Director w Sagra Technology, dostawcy systemów IT wspierających sprzedaż klasy SFA i CRM. Firma specjalizuje się także w tworzeniu platform integrujących dane z różnych źródeł, które często są niezbędne, aby organizacje mogły wymieniać między sobą cyfrowe informacje. – Przykładowo, informacje o rzeczywistej sprzedaży w sklepach lub sieciach handlowych wykorzystywane są w modelach do przewidywania popytu. A to niezwykle cenna wiedza dla producenta, który musi odpowiednio zaplanować swoje operacje, aby na czas i w odpowiedniej ilości wyprodukować oraz dostarczyć zamówione produkty – dodaje.


Prawdziwa wartość danych nie wynika jednak z samego ich gromadzenia, ale z odpowiedniej selekcji i efektywnego wykorzystania. Niestety dziś stosunkowo mała część organizacji (39 proc.) jest w stanie przekształcić wnioski z danych, jakimi dysponują, w decyzje tworzące trwałą przewagę konkurencyjną. Wg Capgemini, „mistrzowie danych”, to organizacje, które posiadają odpowiednie narzędzia i technologie niezbędne do analizy oraz wykorzystania informacji. To jednak nie wszystko – muszą one zadbać również o odpowiednią załogę, ich umiejętności, procesy oraz kulturę organizacyjną, czyli zachowania pracowników związane z danymi. Właśnie tacy mistrzowie danych znacząco przewyższają inne organizacje, m.in. pod względem parametrów finansowych. To, co ich wyróżnia, to wykraczanie poza tradycyjne źródła informacji i wykorzystanie innych, dodatkowych, takich jak agregatory danych czy podmioty zakłócające przepływ informacji. Przejawem dojrzałości w tym zakresie jest tworzenie ekosystemów danych.

Biznes zjednoczonych danych

Z raportu Capgemini wynika, że ponad połowa (54 proc.) organizacji w przyszłości będzie się angażować w tworzenie ekosystemów danych z powodów finansowych. Dziś szacuje się, że tworzenie i przechowywanie informacji cyfrowych na całym świecie w 2020 roku wyniosło ok. 59 zettabajtów, co odpowiada przestrzeni dyskowej 8 mld iPhone’ów o pojemności 128GB. Szacuje się, że wartość gospodarek danych w UE-27, która w 2019 roku była warta 325 mld euro, a do roku 2025 urośnie do ponad 550 mld euro. Jednak badanie Capgemini wykazało jednocześnie, że mniej niż połowa (43 proc.) organizacji jest w stanie swoje dane spieniężać, a zaledwie 22 proc. jest w stanie oszacować wartość gromadzonych informacji.

Dojrzałe pod kątem wykorzystania danych organizacje zgadzają się na dzielenie się cyfrowymi informacjami i analizami w celu osiągnięcia korzyści dla wszystkich uczestników takiego ekosystemu. Taka współpraca może umożliwić lepszą optymalizację łańcuchów dostaw czy szybciej przygotować wprowadzenie nowych produktów na rynek – tłumaczy Grzegorz Dembicki. – Generalnie, świadomość tego, że dane mogą być czymś więcej niż tylko aktywami, rośnie. Poza tym technologia dziś w coraz większym stopniu ułatwia gromadzenie, zarządzanie i udostępnianie różnego rodzaju informacji, m.in. dzięki chmurze obliczeniowej. No i rośnie potrzeba wymiany tych danych w zaufanych środowiskach. To wszystko powoduje, że analityka danych oraz korzystanie z ich różnych źródeł w ramach ekosystemów będą coraz bardziej popularne – dodaje.

Według analityków Capgemini, organizacje są do ekosystemów danych nastawione bardzo optymistycznie i oczekują dość szybkich, wymiernych korzyści. W ciągu najbliższych 5 lat mogą osiągnąć dzięki temu nawet 940 mln dolarów i zwiększyć roczne przychody o 9 proc. Dodatkowe korzyści, jakich mogą się spodziewać, to nowe możliwości uzyskania przychodów z innowacyjnych produktów, usług i modeli biznesowych, poprawa produktywności oraz obniżenie kosztów.

Źródło: Capgemini

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top